Rancangan
Pengajaran Harian
Tarikh/ Hari : 13 okt 2012 (
Rabu ) Masa :10.00– 10.30
Kelas : 1 Perdana Bil . Pelajar :17 orang murid
M/Pelajaran : Pendidikan Islam
Tajuk : 3.4 Ibadah (pengertian ber wuduk )
Objektif : Di akhir pengajaran murid dapat
i. Menyebut rukun ber wuduk mengikut urutan
ii. Menyebut perkara sunat dan makruh
ketika berwuduk
iii. Menyenaraikan
perkara yang membatalkan wuduk.
Pengetahuan
Sedia ada : i. Murid
telah mempelajari rukun islam
ii. Murid telah biasa melihat orang
melakukan ibadat solat
Konsep : i. Rukun
Islam lima perkara
ii. Ibadat solat merupakan rukun Islam ke dua
iii. Sebelum melakukan ibadah solat perlulah
ber wuduk bagi menyucikan diri
Bahan : Kad gambar ,buku teks, Komputer,
laman web dan Lembaran kerja
Nilai : i. Taat kepada perintah Allah dan
menjauhi larangannya
ii. Melakukan
perkara yang wajib dan sunat serta menjauhkan perkara yang haram dan makruh
Kemahiran : i. .Membuat
perbezaan
ii. Membuat analisa
Langkah
/Masa
|
Isi
pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Penilaian
/Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
( + - 3minit )
|
Rukun
Islam ( fokus terhadap ibadat solat)
|
Guru bersoal jawab mengenai pelajaran
lepas untuk refleksi .
Secara rawak,
|
Murid menjawab soalan secara individu
mengenai pelajaran lepas.
|
Mengingat
|
Langkah 1
( + - 10 minit)
|
Rukun Wuduk
|
Guru membimbing murid
Menyenaraikan rukun wuduk
|
Murid mengakses internet mencari maklumat
konsep berwuduk dengan bimbingan guru serta membuat catatan dapatan yang
dibuat.
|
Membuat pengukuhan pemahaman konsep
|
Langkah 2
(+ - 10 minit)
|
Perkara yang membatalkan wuduk
|
Guru membahagikan murid kepada 3 kumpulan
dalam aktiviti kuiz melalui cabutan kad-kad soalan
|
Murid menjawab soalan kuiz mengikut
giliran
|
Membuat analisa mengenai masalah wuduk
dan hukum nya
|
Langkah 3
(+ - 5 minit )
|
Lembaran kerja
|
Guru mengedarkan lembaran kerja soalan
anika pilihan
|
Murid menjawab soalan lembaran kerja yang
diberi secara individu
|
Menyelesai masalah
|
Penutup
(+ - 2 minit)
|
Keseluruhan isi pelajaran hari tersebut.
|
Guru membuat rumusan pembelajaran dan
menasihati murid agar melakukan perkara yang wajib dan sunat ketika berwuduk serta
menjauhi perkara yang makruh dan haram dalam ketika berwuduk
|
Mendengar dan bertanyakan soalan yang
musykil.
|
Membuat penghayatan
|
Refleksi :
Tiada ulasan:
Catat Ulasan